ويژگی های ناظم خوب :
برای برشمردن اين ويژگی ها ، با همکاران و دانش آموزان ، به اصطلاح رايزنی کردم و بالاخره توانستم برای خودم اين استنباط را داشته باشم که می توان در تمييز يک معاون خوب بايد به ويژگی های ذيل اشاره کرد :
1 – ناظم بايد مهربان و صبور باشد .
صفحه ی 2
2 – ناظم بايد به نظم و ترتيب علاقه ی زيادی داشته باشد و پيش از هرکس ، خودش آدمی منظم و مرتب باشد .
3 – شخص ناظم ، بايد همه ی دانش آموزان را بشناسد و در ضمن ، آنها را دوست هم داشته باشد .
4 – ناظم ، بايد گوشی شنوا و زبانی گويا داشته باشد .
5 – ناظم ، بايد با دادن جواب ، به سؤال های مطرح شده توسط دانش آموزان ، به شخصيت آنها احترام بگذارد .
6 – ناظم ، به تشويق دانش آموزان اهميت بيش تری بدهد و آنان را به انجام کارهای مثبت ترغيب نمايد .
7 – ناظم ، بايد هوشيار ، کنجکاو ، تيزبين بوده و از معلومات کافی هم برخوردار باشد .
8 – ناظم بايد حافظه ی قوی ای داشته باشد و اطلاعات روان شناسی اش را روز به روز افزايش دهد .
9 – ناظم بايد از هر گونه پيشداروی و قضاوت های عجولانه در خصوص کارهای مثبت يا منفی دانش آموزان دوری جويد و حتی الامکان کمالات يک قاضی عادل را داشته باشد .
10 – شخص ناظم ، بايد با همه ی کارکنان مدرسه و دانش آموزان و اوليای آنان ارتباطی صميمانه و دوستانه برقرار نمايد و در حفظ و تداوم اين رابطه ی خوب بکوشد .
11 – ناظم بايد قدرت تأثيرگذاری قوی ای بر دانش آموزان داشته باشد .
12 – ناظم بايد تفاوت های فردی دانش آموزان را شناسايي نمايد .
13 – يک ناظم خوب می بايست که حتماً به وعده ها و گفته هايش عمل کند .
14 – ناظم خوب کسی است که رازدار است و از هرگونه تبعيض و تحقير و تنبيه در حق بچه ها دوری می جويد .
15 – ناظم توانا ناظمی است خلاق و دورانديش که به ابتکارهای دانش آموزان ارزش بسياری قايل می باشد .
16 – ناظم ، زمانی در نظم و سامان بخشيدن به کارهای مربوط به اداره ی آموزشگاه محل خدمتش مؤفق است که از خودستايي بپرهيزد .
17 – ناظم خوب تحت هر شرايطی بايد از قاطعيتی بسيار بالا و از روحيه ای سرشار از خاصيت انتقاد پذيری برخوردار باشد .
18 – ناظم مؤفق برای مؤفق شدن هر چه بيش ترش در امر اداره ی آموزشگاه محل خدمتش و نيز به منظور کنترل اوضاع تحصيلی و عاطفی دانش آموزان ، می تواند بچه ها را به صورتی غير محسوس تحت نظر داشته باشد .
نظرات شما عزیزان: